Nadruki

Nadruki na strojach sportowych, odzieży reklamowej i roboczej.

Wykonujemy profesjonalny nadruk na odzieży sportowej oraz reklamowej i roboczej. Nadruki na strojach sportowych (stroje piłkarskie, siatkarskie, koszykarskie, piłka ręczna …) wymagają najwyższej wytrzymałości, a dzięki wieloletniemu doświadczeniu ( specjalizacja nadruków na odzieży sportowej od 1988 roku ) jesteśmy w stanie udzielać 5-letniej gwarancji ( dotyczy nadruków i numeracji na strojach sportowych marki KOKOTT ) na wykonywane nadruki oraz numerację strojów sportowych.

Metody nadruku na odzieży.

Do znakowania odzieży wykorzystujemy najlepsze metody nadruku. Na finalny wybór metody wpływa kilka czynników: wygląd projektu graficznego (ilość kolorów, kształt, wielkość), materiał, na którym nadruk ma zostać naniesiony (bawełna/poliester/inne), typ odzieży (koszulka/kurtka itp.) oraz nakład. Cecha wspólna, która charakteryzuje wszystkie metody znakowania odzieży to wysoka trwałość grafiki po jej aplikacji – nadruk na odzieży jest bowiem narażony na wysokie przeciążenia wynikające z użytkowania znakowanego materiału, a dodatkowo musi wytrzymać pranie, a więc kontakt z różnymi materiałami chemicznymi znajdującymi się w środkach do prania oraz co również jest bardzo istotne – wirowanie. W naszej pracy wykorzystujemy najwyższej jakości folie i farby po to właśnie, aby nadruk nie tylko wyglądał ładnie na odzieży w momencie oddania go klientowi, ale głównie po to, aby był możliwie trwały, co jest podstawą przy wykonywaniu nadruku na strojach sportowych.

Każda z poniżej opisanych pokrótce metod ma swoje wady i zalety. Jeśli jesteś ciekaw czym się różnią, zapraszamy do lektury.

  • Folia flex
  • Sublimacja
  • Premium Flex
  • Premium Flock
  • Sitodruk
  • DTG

Folia flex stosowana jest głównie przy małych i średnich grafikach. Folie są gładkie i jednokolorowe, bardzo dobrze kontrastują na materiale. W wielu przypadkach można również łączyć kolory folii. Zalecamy do nadruku na strojach sportowych.

Zacznijmy od nadruku folią flex. Chociaż w tym przypadku słowo ‘nadruk’ jest nieco niewłaściwe – nie występuje w tym procesie etap drukowania. Grafika zostaje bowiem wycięta z folii przy użyciu plotera tnącego i jest następnie wgrzewana w materiał przy użyciu prasy grzewczej. Folie są jednokolorowe, ale w wielu przypadkach można połączyć kilka kolorów – np. dla dwu lub trzy kolorowego logotypu. Folię flex można aplikować na różnego rodzaju odzież, ale również na inne materiały takie jak torby, plecaki itp. Jej niewątpliwą zaletą jest bardzo duża wytrzymałość po nadruku. Zdobienia folią flex wykonujemy już od jednej sztuki. Metoda ta idealnie sprawdzi się przy logotypach, prostych do wycięcia grafikach oraz tekście.

Świetnym dodatkiem do podstawowej palety barw są folie złote i srebrne oraz folie fluorescencyjne. Pełną gamę kolorów zobaczysz tu: pełna gama kolorów folii flex.

Co jednak w przypadku kiedy Twój projekt zawiera więcej kolorów oraz przejścia tonalne? Sublimacja sprawdziłaby się idealnie. Jest jedno ale. 

Sublimacja to proces, w którego trakcie specjalny atrament sublimacyjny pod wpływem wysokiej temperatury wnika w strukturę materiału. Włókna poliestrowe w temperaturze zbliżonej do 200 stopni absorbują tusz, a po otwarciu prasy grzewczej, czyli gwałtownym zmniejszeniu temperatury, nie pozwalają atramentowi już się z nich wydostać. Dzięki temu nadruk jest kompletnie niewyczuwalny pod palcami, a jego trwałość jest równa trwałości materiału, na którym został umieszczony – włókno poliestrowe zmienia swój kolor na stałe. Nie ma żadnych ograniczeń jeśli chodzi o kolory i przejścia tonalne. Można aplikować całe wielokolorowe grafiki. Brzmi pięknie, prawda ?

Sublimacja ma jednak jedną zasadniczą wadę – materiałem, który możemy sublimować, jest poliester, w dodatku biały. Jeśli materiał nie jest w 100% poliestrem, to zakłada się przynajmniej 70% jego obecności w składzie materiału, przy założeniu, że jest on warstwą zewnętrzną na materiale, czyli tą warstwą, na której będzie umieszczona grafika. Sublimacja wymusza również kolor poliestrowego materiału – najlepiej, jeśli jest on biały. Im bardziej bowiem odbiega on od białego, tym mniejsza jest paleta barw możliwych do naniesienia.

W związku z powyższym sublimację stosuje się głównie odzieży sportowej, której przeważnie jedynym składnikiem jest poliester.

Znakowanie odzieży metodą sublimacji.

Co w sytuacji, kiedy wielokolorowy logotyp, w dodatku zawierający przejścia tonalne, chcemy nanieść na koszulkę bawełnianą? Folia flex jak i sublimacja nie sprawdzą się. Są jednak folie, które możemy zadrukować, np. folia premium flex.

Premium flex to specjalna folia typu flex umożliwiająca (w przeciwieństwie do jednokolorowych folii flex) jej zadrukowanie dedykowanym do niej atramentem. Swoim kształtem przypomina folię flex, jest równie gładka, minimalnie od niej grubsza. Nadaje się świetnie do małych i średnich logotypów, które aplikować można zarówno na bawełnę, poliester i inne typy materiałów. Dużych nadruków tą metodą nie wykonujemy – folia bowiem nie przepuszcza powietrza, a większa powierzchnia nadruku może wpływać na mniejszą elastyczność materiału (zwłaszcza koszulek, które są z reguły z cienkiej bawełny).

Z charakterystyki folii opłacalne są nadruki od 10-30 sztuk wzwyż.

Przykłady nadruków z wykorzystaniem folii premium flex (kliknij w obrazek, aby powiększyć):

Folia flex premium.
Nadruk folią flex premium – kolorowe logo.
Nadruk folią flex premium – kolorowe logo.
Folia flex premium umożliwia nadruk wielokolorowy.
Nadruk folią flex premium – kolorowe logo.
Nadruk folią flex premium – kolorowe logo – powiększenie.

Co jednak w sytuacji kiedy zapotrzebowanie jest na mniejszą ilość niż wspomniane 20-30 sztuk ? Mniejsze nakłady (już od 1 szt.) wykonujemy folią premium flock.

Premium Flock to folia typu flock, która może zostać dowolnie zadrukowana. Jest meszkowata i grubsza od folii flex, co wynika z jej kilkuwarstwowej struktury. Po wykonaniu na niej nadruku grafika jest wycinana przez ploter. Ważne jest, aby projekt graficzny był w miarę możliwości jednolitym elementem. Nie jest możliwe wycinanie na niej niewielkich elementów, tak, jak w przypadku folii flex. Po usunięciu elementów zbędnych projekt jest aplikowany na materiał, który może być zarówno bawełną jak i poliestrem.

Co jednak w sytuacji, kiedy nadruk miałby być większy, a nie chcemy, aby zbyt duża grafika w postaci folii uniemożliwiała przepływ powietrza przez tkaninę? Taka sytuacja ma często miejsce w przypadku koszulek bawełnianych, na których chcemy nanieść duży kolorowy nadruk. Tutaj przychodzi z pomocą druk bezpośredni.

Druk bezpośredni tzw. DTG (w tłumaczeniu “Direct To Garment” oznacza “Bezpośrednio na materiał”) to nowoczesna technika znakowania odzieży, która pozwala nadrukować na materiale dowolną grafikę. Nadruk wykonywany jest specjalną drukarką do tkanin na materiałach bawełnianych lub takich, które mają przynajmniej 80% bawełny w składzie.

Sitodruk jest opłacalny od nakładu rzędu 20-30 sztuk – jest to zależne od wielkości projektu i samej grafiki. Nieodzownym etapem procesu nadruku przy użyciu sitodruku jest bowiem przygotowanie matryc, a to generuje jednorazowy koszt. W przypadku nadruku sitodrukiem stosujemy głównie farby wodne, które w przeciwieństwie do farb plastizolowych nie powodują “efektu gumy”.

Haft komputerowy to wyjątkowa metoda znakowania odzieży. W tym przypadku wykorzystujemy bowiem nici, a cała grafika (np. logotyp) jest wyszywana przez urządzenie zwane hafciarką. Tego typu wyszycia stosuje się głównie na grubszych materiałach typu polary, na których nie jest możliwe użycie innej metody. Haft jest również stosowany tam, gdzie materiał jest często prany w wysokich temperaturach (np. odzież medyczna). Haftu nie wykonujemy na materiałach o gramaturze mniejszej niż 200 g.

Co jeszcze powinieneś wiedzieć nt. metod nadruku na odzieży:
Metody nadruku można w pewien sposób ze sobą łączyć. Np. szablon koszulki można wykonać sitodrukiem, personalizację nazwisk folią flex, a małe logo kolorowe folią premium flex lub premium flock. Z naszej strony służymy pomocą w doborze odpowiedniej metody nadruku. W przypadku łączenia metod indywidualnie wyceniamy każde zlecenie.